Nicole Lizée
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Nicole Lizée
Called a “brilliant musical scientist” and lauded for “creating a stir with listeners for her breathless imagination and ability to capture Gen-X and beyond generation”, Montreal based composer Nicole Lizée creates new music from an eclectic mix of influences including the earliest MTV videos, turntablism, rave culture, Hitchcock, Kubrick, 1960s psychedelia and 1960s modernism. She is fascinated by the glitches made by outmoded and well-worn technology and captures these glitches, notates them and integrates them into live performance.
Nicole’s compositions range from works for orchestra and solo turntablist featuring DJ techniques fully notated and integrated into a concert music setting, to other unorthodox instrument combinations that include the Atari 2600 video game console, omnichords, stylophones, Simon™, and karaoke tapes. In the broad scope of her evolving oeuvre she explores such themes as malfunction, reviving the obsolete, and the harnessing of imperfection and glitch to create a new kind of precision.
In 2001 Nicole received a Master of Music degree from McGill University. After a decade and a half of composition, her commission list of over 40 works is varied and distinguished (the Kronos Quartet, BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, CBC, Radio-Canada, the San Francisco Symphony, NYC’s Kaufman Center, Darcy James Argue’s Secret Society, So Percussion, Eve Egoyan, Gryphon Trio, MATA Festival, TorQ Percussion, Fondation Arte Musica/Musée des beaux-arts de Montréal, ECM+, Continuum, Soundstreams, SMCQ, Arraymusic, Kitchener-Waterloo Symphony). Her music has been performed worldwide in renowned venues including Carnegie Hall (NYC), Royal Albert Hall (London), Muziekgebouw (Amsterdam) and Cité de la Musique (Paris) – and in festivals including the BBC Proms (UK), Huddersfield (UK), Bang On a Can (USA), All Tomorrow’s Parties (UK), X Avant (Canada), Luminato (Canada), C3 (Berlin), Ecstatic (NYC), Switchboard (San Francisco), Casalmaggiore (Italy), and Dark Music Days (Iceland).
Nicole was awarded the prestigious 2013 Canada Council for the Arts Jules Léger Prize for New Chamber Music. She is a Civitella Ranieri Foundation Fellow (New York City/Italy). In 2015 she was selected by acclaimed composer and conductor Howard Shore to be his protégée as part of the Governor General’s Performing Arts Awards Mentorship Program.
This Will Not Be Televised, her seminal piece for chamber ensemble and turntables, placed in the 2008 UNESCO International Rostrum of Composers’ Top 10 Works. Her work for piano and notated glitch, Hitchcock Études, was chosen by the International Society for Contemporary Music and featured at the 2014 World Music Days in Wroclaw, Poland. Additional awards and nominations include a Prix Opus (2013), two Prix collégien de musique contemporaine, (2012, 2013) and the 2002 Canada Council for the Arts Robert Fleming Prize for achievements in composition.
La compositrice montréalaise Nicole Lizée crée de la musique nouvelle inspirée par un mélange éclectique d’Influences incluant les premières vidéos MTV, le turntablism, la culture rave, le glitch, Hitchcock, Kubrick, David Lynch, le courant psychédélique et le modernisme des années 1960. Elle est fascinée par les erreurs faites par les technologies démodées et bien usées, erreurs qu’elle « glitche », note et intègre dans des exécutions en direct.
Les compositions de Nicole vont des œuvres pour orchestre et platiniste solo faisant appel à des techniques de DJ entièrement notées et intégrées dans un contexte de musique de concert, à d’autres combinaisons instrumentales inorthodoxes incluant la console de jeux vidéo Atari 2600, des omnichords, des stylophones et des pistes de karaoké. Dans son œuvre en évolution, dont la palette est vaste, elle explore des thèmes tels que la dysfonction, la résurrection d’éléments désuets et l’exploitation de l’imperfection et du glitch pour créer une nouvelle forme de précision.
Nicole a obtenu une maîtrise en musique de l’Université McGill en 2001. Elle fait carrière de compositrice depuis une quinzaine d’années, et la liste de ses commandes, aussi variée que distinguée, dépasse les 40 œuvres et inclut des commanditaires tels le Kronos Quartet, les BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, Radio-Canada/CBC, le San Francisco Symphony, le Kaufman Center, la Darcy James Argue’s Secret Society, Sō Percussion, Eve Egoyan, le Gryphon Trio, le MATA Festival, TorQ Percussion, la Fondation Arte Musica / le Musée des beaux-arts de Montréal, l’ECM+, Continuum, Soundstreams, l’Australian Art Orchestra, Standing Wave, la SMCQ, Arraymusic et le Kitchener-Waterloo Symphony. Sa musique a été exécutée partout dans le monde dans des salles incluant le Carnegie Hall (New York), le Royal Albert Hall (Londres), le Muziekgebouw (Amsterdam) et la Cité de la Musique (Paris) – ainsi que dans des festivals d’envergure y compris les BBC Proms (R.-U.), Huddersfield (R.-U.), Bang On a Can (É.-U.), All Tomorrow’s Parties (R.-U.), Barbican (R.-U.), X Avant (Canada), Luminato (Canada), Switchboard (San Francisco), C3 (Berlin), Ecstatic (New York), Casalmaggiore (Italie), Sonorities (Irlande), Melbourne Festival (Australie) et Dark Music Days (Islande).
Nicole a remporté en 2013 le Prix Jules-Léger pour la musique de chambre du Conseil des Arts du Canada. Elle est une Civitella Ranieri Foundation Fellow (CRF 2010).
Sa pièce pour piano et glitch noté, Hitchcock Études, a été sélectionnée par la Société internationale pour la musique contemporaine pour exécution lors des Journées mondiales de la musique 2014 en Pologne. This Will Not Be Televised, son œuvre phare pour ensemble de chambre et platines, s’est classée parmi les 10 œuvres retenues à l’édition 2008 de la Tribune internationale de compositeurs de l’UNESCO.
Elle a reçu des subventions du Conseil des Arts du Canada, du Conseil des arts et des lettres du Québec, de la SOCAN, de FACTOR et de BravoFACT. Ses autres distinctions et nominations incluent un Prix Opus (2013), le Prix collégien de musique contemporaine à deux reprises (2012, 2013) et le Prix Robert-Fleming 2002 du Conseil des Arts du Canada pour réalisation dans le domaine de la composition.
Montreal-based composer and filmmaker Nicole Lizée wrote the music, screenplay and directed her episode, which is a magical realist documentary. It tells the story of a mysterious character attending an NAC Orchestra rehearsal, uncovering portals, labyrinths and a mystical universe throughout the NAC building. Notions of identity, memory, folklore and the line between fantasy and reality twist and distort.
Called a “brilliant musical scientist” and lauded for “creating a stir with listeners for her breathless imagination and ability to capture Gen-X and beyond generation”, Montreal based composer Nicole Lizée creates new music from an eclectic mix of influences including the earliest MTV videos, turntablism, rave culture, Hitchcock, Kubrick, 1960s psychedelia and 1960s modernism. She is fascinated by the glitches made by outmoded and well-worn technology and captures these glitches, notates them and integrates them into live performance.
Nicole’s compositions range from works for orchestra and solo turntablist featuring DJ techniques fully notated and integrated into a concert music setting, to other unorthodox instrument combinations that include the Atari 2600 video game console, omnichords, stylophones, Simon™, and karaoke tapes. In the broad scope of her evolving oeuvre she explores such themes as malfunction, reviving the obsolete, and the harnessing of imperfection and glitch to create a new kind of precision.
In 2001 Nicole received a Master of Music degree from McGill University. After a decade and a half of composition, her commission list of over 40 works is varied and distinguished (the Kronos Quartet, BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, CBC, Radio-Canada, the San Francisco Symphony, NYC’s Kaufman Center, Darcy James Argue’s Secret Society, So Percussion, Eve Egoyan, Gryphon Trio, MATA Festival, TorQ Percussion, Fondation Arte Musica/Musée des beaux-arts de Montréal, ECM+, Continuum, Soundstreams, SMCQ, Arraymusic, Kitchener-Waterloo Symphony). Her music has been performed worldwide in renowned venues including Carnegie Hall (NYC), Royal Albert Hall (London), Muziekgebouw (Amsterdam) and Cité de la Musique (Paris) – and in festivals including the BBC Proms (UK), Huddersfield (UK), Bang On a Can (USA), All Tomorrow’s Parties (UK), X Avant (Canada), Luminato (Canada), C3 (Berlin), Ecstatic (NYC), Switchboard (San Francisco), Casalmaggiore (Italy), and Dark Music Days (Iceland).
Nicole was awarded the prestigious 2013 Canada Council for the Arts Jules Léger Prize for New Chamber Music. She is a Civitella Ranieri Foundation Fellow (New York City/Italy). In 2015 she was selected by acclaimed composer and conductor Howard Shore to be his protégée as part of the Governor General’s Performing Arts Awards Mentorship Program.
This Will Not Be Televised, her seminal piece for chamber ensemble and turntables, placed in the 2008 UNESCO International Rostrum of Composers’ Top 10 Works. Her work for piano and notated glitch, Hitchcock Études, was chosen by the International Society for Contemporary Music and featured at the 2014 World Music Days in Wroclaw, Poland. Additional awards and nominations include a Prix Opus (2013), two Prix collégien de musique contemporaine, (2012, 2013) and the 2002 Canada Council for the Arts Robert Fleming Prize for achievements in composition.
La compositrice montréalaise Nicole Lizée crée de la musique nouvelle inspirée par un mélange éclectique d’Influences incluant les premières vidéos MTV, le turntablism, la culture rave, le glitch, Hitchcock, Kubrick, David Lynch, le courant psychédélique et le modernisme des années 1960. Elle est fascinée par les erreurs faites par les technologies démodées et bien usées, erreurs qu’elle « glitche », note et intègre dans des exécutions en direct.
Les compositions de Nicole vont des œuvres pour orchestre et platiniste solo faisant appel à des techniques de DJ entièrement notées et intégrées dans un contexte de musique de concert, à d’autres combinaisons instrumentales inorthodoxes incluant la console de jeux vidéo Atari 2600, des omnichords, des stylophones et des pistes de karaoké. Dans son œuvre en évolution, dont la palette est vaste, elle explore des thèmes tels que la dysfonction, la résurrection d’éléments désuets et l’exploitation de l’imperfection et du glitch pour créer une nouvelle forme de précision.
Nicole a obtenu une maîtrise en musique de l’Université McGill en 2001. Elle fait carrière de compositrice depuis une quinzaine d’années, et la liste de ses commandes, aussi variée que distinguée, dépasse les 40 œuvres et inclut des commanditaires tels le Kronos Quartet, les BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, Radio-Canada/CBC, le San Francisco Symphony, le Kaufman Center, la Darcy James Argue’s Secret Society, Sō Percussion, Eve Egoyan, le Gryphon Trio, le MATA Festival, TorQ Percussion, la Fondation Arte Musica / le Musée des beaux-arts de Montréal, l’ECM+, Continuum, Soundstreams, l’Australian Art Orchestra, Standing Wave, la SMCQ, Arraymusic et le Kitchener-Waterloo Symphony. Sa musique a été exécutée partout dans le monde dans des salles incluant le Carnegie Hall (New York), le Royal Albert Hall (Londres), le Muziekgebouw (Amsterdam) et la Cité de la Musique (Paris) – ainsi que dans des festivals d’envergure y compris les BBC Proms (R.-U.), Huddersfield (R.-U.), Bang On a Can (É.-U.), All Tomorrow’s Parties (R.-U.), Barbican (R.-U.), X Avant (Canada), Luminato (Canada), Switchboard (San Francisco), C3 (Berlin), Ecstatic (New York), Casalmaggiore (Italie), Sonorities (Irlande), Melbourne Festival (Australie) et Dark Music Days (Islande).
Nicole a remporté en 2013 le Prix Jules-Léger pour la musique de chambre du Conseil des Arts du Canada. Elle est une Civitella Ranieri Foundation Fellow (CRF 2010).
Sa pièce pour piano et glitch noté, Hitchcock Études, a été sélectionnée par la Société internationale pour la musique contemporaine pour exécution lors des Journées mondiales de la musique 2014 en Pologne. This Will Not Be Televised, son œuvre phare pour ensemble de chambre et platines, s’est classée parmi les 10 œuvres retenues à l’édition 2008 de la Tribune internationale de compositeurs de l’UNESCO.
Elle a reçu des subventions du Conseil des Arts du Canada, du Conseil des arts et des lettres du Québec, de la SOCAN, de FACTOR et de BravoFACT. Ses autres distinctions et nominations incluent un Prix Opus (2013), le Prix collégien de musique contemporaine à deux reprises (2012, 2013) et le Prix Robert-Fleming 2002 du Conseil des Arts du Canada pour réalisation dans le domaine de la composition.
Montreal-based composer and filmmaker Nicole Lizée wrote the music, screenplay and directed her episode, which is a magical realist documentary. It tells the story of a mysterious character attending an NAC Orchestra rehearsal, uncovering portals, labyrinths and a mystical universe throughout the NAC building. Notions of identity, memory, folklore and the line between fantasy and reality twist and distort.
Called a “brilliant musical scientist” and lauded for “creating a stir with listeners for her breathless imagination and ability to capture Gen-X and beyond generation”, Montreal based composer Nicole Lizée creates new music from an eclectic mix of influences including the earliest MTV videos, turntablism, rave culture, Hitchcock, Kubrick, 1960s psychedelia and 1960s modernism. She is fascinated by the glitches made by outmoded and well-worn technology and captures these glitches, notates them and integrates them into live performance.
Nicole’s compositions range from works for orchestra and solo turntablist featuring DJ techniques fully notated and integrated into a concert music setting, to other unorthodox instrument combinations that include the Atari 2600 video game console, omnichords, stylophones, Simon™, and karaoke tapes. In the broad scope of her evolving oeuvre she explores such themes as malfunction, reviving the obsolete, and the harnessing of imperfection and glitch to create a new kind of precision.
In 2001 Nicole received a Master of Music degree from McGill University. After a decade and a half of composition, her commission list of over 40 works is varied and distinguished (the Kronos Quartet, BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, CBC, Radio-Canada, the San Francisco Symphony, NYC’s Kaufman Center, Darcy James Argue’s Secret Society, So Percussion, Eve Egoyan, Gryphon Trio, MATA Festival, TorQ Percussion, Fondation Arte Musica/Musée des beaux-arts de Montréal, ECM+, Continuum, Soundstreams, SMCQ, Arraymusic, Kitchener-Waterloo Symphony). Her music has been performed worldwide in renowned venues including Carnegie Hall (NYC), Royal Albert Hall (London), Muziekgebouw (Amsterdam) and Cité de la Musique (Paris) – and in festivals including the BBC Proms (UK), Huddersfield (UK), Bang On a Can (USA), All Tomorrow’s Parties (UK), X Avant (Canada), Luminato (Canada), C3 (Berlin), Ecstatic (NYC), Switchboard (San Francisco), Casalmaggiore (Italy), and Dark Music Days (Iceland).
Nicole was awarded the prestigious 2013 Canada Council for the Arts Jules Léger Prize for New Chamber Music. She is a Civitella Ranieri Foundation Fellow (New York City/Italy). In 2015 she was selected by acclaimed composer and conductor Howard Shore to be his protégée as part of the Governor General’s Performing Arts Awards Mentorship Program.
This Will Not Be Televised, her seminal piece for chamber ensemble and turntables, placed in the 2008 UNESCO International Rostrum of Composers’ Top 10 Works. Her work for piano and notated glitch, Hitchcock Études, was chosen by the International Society for Contemporary Music and featured at the 2014 World Music Days in Wroclaw, Poland. Additional awards and nominations include a Prix Opus (2013), two Prix collégien de musique contemporaine, (2012, 2013) and the 2002 Canada Council for the Arts Robert Fleming Prize for achievements in composition.
La compositrice montréalaise Nicole Lizée crée de la musique nouvelle inspirée par un mélange éclectique d’Influences incluant les premières vidéos MTV, le turntablism, la culture rave, le glitch, Hitchcock, Kubrick, David Lynch, le courant psychédélique et le modernisme des années 1960. Elle est fascinée par les erreurs faites par les technologies démodées et bien usées, erreurs qu’elle « glitche », note et intègre dans des exécutions en direct.
Les compositions de Nicole vont des œuvres pour orchestre et platiniste solo faisant appel à des techniques de DJ entièrement notées et intégrées dans un contexte de musique de concert, à d’autres combinaisons instrumentales inorthodoxes incluant la console de jeux vidéo Atari 2600, des omnichords, des stylophones et des pistes de karaoké. Dans son œuvre en évolution, dont la palette est vaste, elle explore des thèmes tels que la dysfonction, la résurrection d’éléments désuets et l’exploitation de l’imperfection et du glitch pour créer une nouvelle forme de précision.
Nicole a obtenu une maîtrise en musique de l’Université McGill en 2001. Elle fait carrière de compositrice depuis une quinzaine d’années, et la liste de ses commandes, aussi variée que distinguée, dépasse les 40 œuvres et inclut des commanditaires tels le Kronos Quartet, les BBC Proms, l’Orchestre Métropolitain du Grand Montréal, Radio-Canada/CBC, le San Francisco Symphony, le Kaufman Center, la Darcy James Argue’s Secret Society, Sō Percussion, Eve Egoyan, le Gryphon Trio, le MATA Festival, TorQ Percussion, la Fondation Arte Musica / le Musée des beaux-arts de Montréal, l’ECM+, Continuum, Soundstreams, l’Australian Art Orchestra, Standing Wave, la SMCQ, Arraymusic et le Kitchener-Waterloo Symphony. Sa musique a été exécutée partout dans le monde dans des salles incluant le Carnegie Hall (New York), le Royal Albert Hall (Londres), le Muziekgebouw (Amsterdam) et la Cité de la Musique (Paris) – ainsi que dans des festivals d’envergure y compris les BBC Proms (R.-U.), Huddersfield (R.-U.), Bang On a Can (É.-U.), All Tomorrow’s Parties (R.-U.), Barbican (R.-U.), X Avant (Canada), Luminato (Canada), Switchboard (San Francisco), C3 (Berlin), Ecstatic (New York), Casalmaggiore (Italie), Sonorities (Irlande), Melbourne Festival (Australie) et Dark Music Days (Islande).
Nicole a remporté en 2013 le Prix Jules-Léger pour la musique de chambre du Conseil des Arts du Canada. Elle est une Civitella Ranieri Foundation Fellow (CRF 2010).
Sa pièce pour piano et glitch noté, Hitchcock Études, a été sélectionnée par la Société internationale pour la musique contemporaine pour exécution lors des Journées mondiales de la musique 2014 en Pologne. This Will Not Be Televised, son œuvre phare pour ensemble de chambre et platines, s’est classée parmi les 10 œuvres retenues à l’édition 2008 de la Tribune internationale de compositeurs de l’UNESCO.
Elle a reçu des subventions du Conseil des Arts du Canada, du Conseil des arts et des lettres du Québec, de la SOCAN, de FACTOR et de BravoFACT. Ses autres distinctions et nominations incluent un Prix Opus (2013), le Prix collégien de musique contemporaine à deux reprises (2012, 2013) et le Prix Robert-Fleming 2002 du Conseil des Arts du Canada pour réalisation dans le domaine de la composition.
Adriana Bogaard is a set and costume designer originally from British Columbia. A graduate of the National Theatre School’s Scenography Program, she has designed costumes, sets, props, and puppets for theatre companies in B.C., Alberta, Ontario, and Quebec, as well as for films and music videos.
Recent theatre credits include Burning Vision (NTS), La Boheme (National Tour - Against the Grain Theatre/CBC Gem), No One’s Safe (ATG/The Banff Centre), Brundibar (Canadian Children’s Opera Company), Much Ado About Nothing (Harthouse Theatre), The Ballad of Weedy Peetstraw (Caravan Farm Theatre). Film credits include The Handmaid’s Tale, The Umbrella Academy and The Boys. She currently splits her time between Toronto and Montreal.
Adriana Bogaard est une conceptrice de décors et de costumes originaire de la Colombie-Britannique. Diplômée du programme de scénographie de l’École nationale de théâtre du Canada, elle a conçu des costumes, des décors, des accessoires et des marionnettes pour des compagnies théâtrales de la Colombie-Britannique, de l’Alberta, de l’Ontario et du Québec, de même que pour des films et des vidéoclips.
Au théâtre, récemment, elle a collaboré aux productions Burning Vision (ÉNT), La Boheme (tournée nationale – Against the Grain Theatre (ATG)/CBC Gem), No One’s Safe (ATG/The Banff Centre), Brundibar (Canadian Children’s Opera Company), Much Ado About Nothing (Harthouse Theatre), et The Ballad of Weedy Peetstraw (Caravan Farm Theatre). À l’écran, elle apparaît au générique des séries télévisées La servante écarlate, Umbrella Academy et The Boys. Elle se partage actuellement entre Toronto et Montréal.
Courtney Ch'ng Lancaster tries to understand people by making theatre. Her acting credits include Cyrano de Bergerac and Man and Superman at the Shaw Festival, seven seasons with Soulpepper Theatre and credits with a range of companies such as Public Recordings, Canadian Stage, Citadel Theatre, Blue Bridge Repertory Theatre, Cahoots Theatre, Native Earth, and Tarragon Theatre.
She has directed radio play versions of Three Women of Swatow, 7 Stories, Shape of a Girl and Democracy (Tarragon Theatre/Expect Theatre). Her live theatre direction includes The Wolves (Howland/Crows, Toronto Theatre Critics Best Ensemble 2018 and MyEntertainmentWorld Best Production 2018), Cannibal (Scrap Paper/Next Stage), 52 Pick-Up (Howland, Best of Fringe 2013), Gray (Inamorata) and Three Women of Swatow (Tarragon Theatre). Amongst a number of award nominations and wins, Courtney is most proud of having twice been named a ‘Top Ten Theatre Artist’ by Toronto’s NOW Magazine.
Courtney Ch'ng Lancaster s’efforce de comprendre ses semblables par la pratique théâtrale. Comme actrice, on l’a vue notamment dans Cyrano de Bergerac et Man and Superman au Festival Shaw, pendant sept saisons avec le Soulpepper Theatre, et avec un large éventail de compagnies dont Public Recordings, Canadian Stage, le Citadel Theatre, le Blue Bridge Repertory Theatre, le Cahoots Theatre, Native Earth, et le Tarragon Theatre.
Elle a réalisé des versions radiophoniques des pièces Three Women of Swatow, 7 Stories, Shape of a Girl et Democracy (Tarragon Theatre/Expect Theatre). Sur les planches, elle a signé les mises en scène de The Wolves (Howland/Crows, meilleure distribution de 2018 selon le cercle de la critique théâtrale de Toronto, et meilleure production de 2018 d’après la revue My Entertainment World), Cannibal (Scrap Paper/Next Stage), 52 Pick-Up (Howland, meilleure présentation du festival Fringe 2013), Gray (Inamorata) et Three Women of Swatow (Tarragon Theatre). Parmi les nombreux prix et accolades qu’elle a reçu, elle est particulièrement fière d’avoir été citée deux fois au nombre des « dix meilleurs artistes de théâtre » par le magazine NOW de Toronto.
Since its debut in 1969, the National Arts Centre (NAC) Orchestra has been praised for the passion and clarity of its performances, its visionary educational programs, and its prominent role in nurturing Canadian creativity. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, reaching and representing the diverse communities we live in with daring programming, powerful storytelling, inspiring artistry, and innovative partnerships.
Alexander Shelley began his tenure as Music Director in 2015, following Pinchas Zukerman’s 16 seasons at the helm. Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra, and former Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra (2009–2017), he has been in demand around the world, conducting the Rotterdam Philharmonic, DSO Berlin, Leipzig Gewandhaus, and Stockholm Philharmonic, among others, and maintains a regular relationship with the Deutsche Kammerphilharmonie and the German National Youth Orchestra.
Each season, the NAC Orchestra features world-class artists such as the newly appointed Artist-in-Residence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki, and Principal Guest Conductor John Storgårds. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
Depuis sa création en 1969, l’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) reçoit des éloges pour la passion et la clarté de ses interprétations, pour ses programmes éducatifs novateurs et pour son apport à l’expression de la créativité canadienne. Sous la direction du Directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du Centre national des Arts est le reflet de la diversité des paysages, des valeurs et des communautés du Canada, et est reconnu pour sa programmation audacieuse, ses contenus nrratifs marquants, son excellence artistique et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a amorcé son mandat à la direction musicale de l’Orchestre du CNA en 2015, succédant à Pinchas Zukerman, qui a été aux commandes de l’ensemble pendant 16 saisons. Premier chef associé du Royal Philharmonic Orchestra, Shelley a été le premier chef de l’Orchestre symphonique de Nuremberg de 2009 à 2017. Demandé partout dans le monde, il a dirigé entre autres la Philharmonie de Rotterdam, DSO Berlin, le Leipzig Gewandhaus et la Philharmonie de Stockholm, et il maintient des liens avec la Deutsche Kammerphilharmonie et l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne.
Chaque saison, l’Orchestre du met en vedette des artistes de réputation internationale, tels que notre artiste en résidence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki et le premier chef invité John Storgårds. L’ensemble se distingue à l’échelle du monde pour son approche accessible, inclusive et collaborative. Par le langage universel de la musique et des expériences musicales communes, il communique des émotions profondes et nous rapproche les uns des autres.
Alexander Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s NAC Orchestra in September 2015. The ensemble has since been praised as being “transformed... hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen) and Shelley’s programming credited for turning the orchestra into “one of the more audacious in North America” (Maclean’s).
Shelley is a champion of Canadian creation; recent hallmarks include the multimedia projects Life Reflected and UNDISRUPTED, and three major new ballets in partnership with NAC Dance for Encount3rs. He is passionate about arts education and nurturing the next generation of musicians. He is an Ambassador for Ottawa’s OrKidstra, a charitable social development program that teaches children life skills through making music together.
Alexander Shelley is also the Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra and, starting with the 2024–2025 season, Artistic and Music Director of Artis-Naples and the Naples Philharmonic in Florida, USA. In the spring of 2019, he led the NAC Orchestra on its critically acclaimed 50th Anniversary European tour, and in 2017, he led the Orchestra in a tour across Canada, celebrating Canada’s 150th anniversary. Most recently, he led the Orchestra in its first performance at New York’s Carnegie Hall in 30 years.
He has made eight recordings with the NAC Orchestra, including the Juno-nominated New Worlds, Life Reflected, ENCOUNT3RS, The Bounds of Our Dreams, and the acclaimed Clara, Robert, Johannes four-album series, all with Canadian label Analekta.
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc)
Alexander Shelley a reçu le titre de directeur musical de l’Orchestre du CNA en septembre 2015. Depuis, l’ensemble a été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen), et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord (magazine Maclean’s) pour sa programmation.
Champion de la création au Canada, Shelley a signé récemment le projet multimédia Réflexions sur la vie, INCONDITIONNEL et RENCONTR3S, une collaboration avec Danse CNA comportant trois nouveaux ballets d’envergure.
Shelley s’attache à cultiver les talents de la relève : il est notamment un ambassadeur d’OrKidstra, un programme de développement social qui, à travers la musique, aide les jeunes d’Ottawa à acquérir des compétences essentielles.
Alexander Shelley est également premier chef d’orchestre associé du Royal Philharmonic Orchestra de Londres, et, à partir de la saison 2024-2025, directeur artistique et musical d’Artis-Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il a dirigé l’Orchestre du CNA au printemps 2019 à l’occasion d’une tournée européenne très applaudie soulignant le 50e anniversaire de l’ensemble et, en 2017, dans le cadre d’une tournée aux quatre coins du Canada pour célébrer le 150e anniversaire du pays. Plus récemment, l’Orchestre a donné, sous sa baguette, son premier concert en 30 ans au Carnegie Hall de New York.
Shelley a fait paraître huit enregistrements avec l’Orchestre du CNA, dont Nouveaux Mondes (finaliste aux prix Juno), Réflexions sur la vie, RENCONTR3S, Aux frontières de nos rêves, ainsi que la série louangée par la critique de quatre albums Clara, Robert, Johannes, tous parus sous l’étiquette canadienne Analekta.
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
Developed with support from the National Arts Centre’s National Creation Fund
The National Arts Centre Foundation wishes to acknowledge and thank the donors who have made Undisrupted possible: